Valentijn: yay or nay?

Het is weer zover, de ‘dag van de liefde’ is aangebroken. Een dag die bij sommigen wellicht het vuur in de relatie aanwakkert, maar ook een dag die veel discussie oproept. Tegenstanders roepen dat het commerciële onzin is.

Persoonlijk heb ik niet veel met Valentijnsdag. De commercialisering gaat ook naar mijn mening af en toe wat te ver. Er wordt zoveel rommel geproduceerd voor deze dag (plastic rozen, pluche knuffelbeertjes, noem maar op), allerlei troep waarvan ik niet weet wat je daarmee zou moeten. Daarnaast denk ik ook: -lekker cliché- waarom heb je een speciale dag nodig om iets te doen met of voor degene waar je van houdt?

Anderzijds ben ik verder helemaal niet tegen een dag als Valentijn. Ten eerste: als het helpt in je relatie om op deze manier ‘gedwongen’ wat extra aandacht aan elkaar te besteden, why not? Zelf ben ik altijd hard aan het werk op deze dag en verschuif ik de date-night dus liever naar een ander moment, maar als het je lukt om samen vrij te maken en je lekker ergens in de watten te laten leggen, dan is dat toch heerlijk? (mits je de klassieke romantiek een beetje kan waarderen natuurlijk).

Ten tweede: het mag dan commercieel zijn en misschien soms wel iets té, maar als ondernemer ben ik helemaal niet tegen commercie. Het helpt mij om het restaurant vol te krijgen op een doordeweekse dag in februari; één van de moeilijkste periodes van het jaar. Ik geniet er dan ook van om mensen een heerlijke avond te kunnen bezorgen. De sfeer op zo’n dag is toch net wat anders dan op andere dagen. De mooiste kleren worden uit de kast getrokken, er is tijd en aandacht voor elkaar en voor het eten. Bovendien geven dagen met een ‘thema’ mij vernieuwde inspiratie in de keuken. Stiekem is het best leuk om een avond te koken met de kleuren rood & roze en diverse afrodisiaca die als rode draad door het menu lopen.

Kortom, laat je niet te veel leiden door de massa! Als je ervan geniet om samen een avond te zwijmelen, lekker doen! Maar sta wel stil bij waar je je geld aan uitgeeft. Laat je niet verleiden door cheesy marketing van grote bedrijven, door bijvoorbeeld een goedkope wijn (die duur verkocht wordt) met een hart op het etiket te kopen, maar investeer liever in een goede wijn bij dat kleine zaakje bij jou op de hoek. Zo help je kleine, hardwerkende ondernemers ook aan een fijne Valentijnsdag.

Waar je ook voor kiest en wat er ook bij je past, het belangrijkste dat ik je wil meegeven is: geniet ervan.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*